Press Club Polska jest organizacją twórczą ludzi mediów mającą na celu wspieranie i doskonalenie zawodowe dziennikarzy oraz dbałość o prawa obywateli do uzyskiwania rzetelnych informacji.
Press Club Polska należy do International Association of Press Clubs oraz European Press Clubs Federation. Press Club Polska jest instytucją non-profit, działającą jako fundacja i utrzymywaną przede wszystkim przez wpływy od członków i darczyńców.
Cele Press Clubu:
- Stworzenie klubu dziennikarzy i ludzi mediów, który w jednym miejscu skupia możliwie najwięcej instrumentów, przydatnych w pracy dziennikarza.
- Upowszechnianie postaw i wartości etyczno-moralnych.
- Podnoszenie kwalifikacji dziennikarzy poprzez szkolenia, wykłady i warsztaty, prowadzone przez polskich i zagranicznych ekspertów.
- Stworzenie miejsca spotkań środowiskowych, dostępnego wyłącznie dla członków klubu.
- Bieżąca pomoc w wykonywaniu zawodu.
- Integracja środowiska.
- Współpraca międzynarodowa z innymi Press Clubami oraz instytucjami, zajmującymi się działalnością na rzecz ochrony wolności słowa, swobody wykonywania zawodu dziennikarza, wymiana doświadczeń oraz – w razie potrzeby – wspólne działanie na rzecz ochrony lub wsparcia dziennikarzy na całym świecie.
Podstawowa działalność:
- Prowadzenie szkoleń, seminariów, konferencji itp. przez polskich i zagranicznych trenerów i ekspertów.
- Organizacja konferencji prasowych i spotkań off the record m.in. z polskimi uczestnikami życia publicznego oraz gośćmi zagranicznymi.
- Organizacja wyjazdów studyjnych.
- Pomoc dziennikarzom w uzyskaniu stypendiów zagranicznych.
- Organizowanie doradztwa prawnego i pomocy prawnej dla dziennikarzy.
- Utrzymywanie partnerskich kontaktów z organizacjami dziennikarskimi w kraju i za granicą.
- Występowanie w obronie interesów zawodowych dziennikarzy lub wolności słowa.
- Podnoszenie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy związanego z mediami.
- Prowadzenie czytelni fachowych wydawnictw, prasy codziennej i periodyków.
- Organizacja konkursów dla dziennikarzy, wystaw fotografii prasowej, prezentacji, spotkań, debat i imprez.
- Wydawanie biuletynu elektronicznego o bieżącej działalności klubu i partnerów.